سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

دنیا خانه‏اى است که از آن بگذرند ، نه جایى که در آن به سر برند ، و مردم در آن دو گونه‏اند : یکى آن که خود را فروخت و خویش را به تباهى انداخت ، و دیگرى که خود را خرید و آزاد ساخت . [نهج البلاغه]

صفحه اول   |   شناسنامه   |   رایانامه   |   پیام رسان یاهو   |    RSS 


سال«اصلاح الگوی مصرف»  

همه ما بخصوص مسئولان قوای سه گانه، شخصیتهای اجتماعی و آحاد مردم باید در سال جدید در مسیر تحقق این شعار "مهم، حیاتی و اساسی " یعنی "اصلاح الگوی مصرف در همه زمینه‌ها "، برنامه ریزی و حرکت کنیم تا با استفاده صحیح و مدبرانه از منابع کشور، مصداق برجسته ای از تبدیل احوال ملت به نیکوترین حالها، ظهور و بروز یابد.


 

یک نکته‏ى اساسى دیگر در وصیتنامه و در بیانات امام، مسئله‏ى مواجهه‏ى با زورگویان عالم است. قدرتهاى سلطه‏گر و زورگوى جهانى البته در طول تاریخ همیشه بوده‏اند، اما با پیشرفت علم و صنعت و با امکانات ارتباطاتى مدرن، این سلطه‏گرى براى آنها آسانتر شده است. لذا مى‏بینید آمریکائیها نسبت به همه‏ى جهان ابراز طمع‏ورزى میکنند و با این بهانه که منافع ما در فلان جا به خطر افتاده است، وارد میشوند. گویا منافع آنها بر منافع همه‏ى دنیا ترجیح دارد؛ بر منافع ملتها ترجیح دارد. خوب، در مقابل این زورگوئى و گردن‏کلفتى و حرف‏نشنوى و حق‏ناشناسى چه جور باید برخورد کرد؟ دو جور برخورد وجود دارد: یک برخورد، تسلیم است؛ یک برخورد، مقاومت است. تسلیم در مقابل زورگویان جهان، زورگو را به زورگوئى تشویق میکند. تسلیم ملتها، تسلیم سیاسیون عالم، تسلیم روشنفکران جوامع مختلف در مقابل زورگوئیهاى استکبار جهانى، مشوق آنها در پیشرفت است؛ مشوق آنها در زورگوئى بیشتر است. براى ملتها یک راه حقیقى بیشتر باقى نمیماند و آن مقاومت است. اگر یک ملتى میخواهد شر زورگوئى زورگویان - و امروز شر آمریکا - را از سر خود کم کند، باید در مقابل زورگوئى آمریکا با قدرت و صلابت تمام بایستد.

امروز شما نگاه کنید به رفتار زمامداران آمریکا - رئیس جمهور و تیم دور و ورش - ببینید چه جورى حرف میزنند. حرف زدنِ آنها مثل حرف زدن آدمهاى روانى است؛ گاهى تهدید میکنند، گاهى دستور ترور میدهند، گاهى تهمت میزنند، گاهى از روى استیصال درخواست کمک میکنند، گاهى ثبات و امنیت یک ملت را آماج خودشان قرار میدهند؛ مثل دیوانه‏ها به این طرف و آن طرف میزنند. رفتار آنها، رفتار سیاستمداران منطقى و عاقل و باتدبیر نیست. البته بخش مهمى از این، انعکاس ناکامیهاى آمریکا در مناطق مختلف است: ناکامى در افغانستان، ناکامى در عراق؛ اینها با وعده‏ى دموکراسى و آزادى و حقوق بشر وارد افغانستان و عراق شدند. امروز بعد از گذشت چند سال، وضعیت این دو کشور جورى است که هیچ ملتى آرزو نمیکند چنین وضعیتى داشته باشد؛ ناامنى، عقب‏افتادگى، فقر، تسلط روزافزون قدرتهاى استکبارى، پنجه انداختن به منافع ملىِ آن کشورها و نادیده گرفتنِ حقوق آن ملتها و البته پشت سرش ناکامىِ کامل در تأمین مقاصدى که اعلام کرده بودند یا مقاصدى که در دل داشتند و اعلام نکرده بودند. این ناکامیها در رفتار سیاستمداران آمریکا منعکس است؛ در اختلافاتشان، در بگومگوهایشان، در تصمیم‏گیریهایشان. این وضع زورگویان عالم است. خوب، در مقابل این زورگوئى چه باید کرد؟ توصیه‏ى امام، ایستادگى است. امروز خوشبختانه، مجموعه‏هاى گوناگون سیاسىِ کشور ما از وفادارى به خط امام دم میزنند؛ این یک پدیده‏ى مبارکى است. در برخى از دوره‏هاى گذشته اینجور نبود. بعضى از جریانهاى سیاسى از رویگردانى از خط امام صریحاً سخن میگفتند! امروز خوشبختانه مجموعه‏هاى سیاسى در کشور ما، همه از گرایش به افکار امام و خط امام حرف میزنند. خیلى خوب، یکى از برجسته‏ترین نقاط خط امام که در وصیت‏نامه و در همه‏ى بیانات امام منعکس است، لزوم ایستادگى قاطع در مقابل طمع‏ورزان و مستکبران است.

این موضع را ملت ایران و همه‏ى مجموعه‏هاى گوناگون و نخبگان کشور که پایبند به امام و وفادار به آراء و افکار امام هستند، باید با قوت تمام حفظ کنند؛ خود امام اینجور بود. امام هیچ وقت به خاطر ملاحظه‏ى زورگویان عالم، از دفاع از مظلومین عالم دست نکشید. امام در طول زمان از مسئله‏ى فلسطین به عنوان یک مسئله‏ى اصلى یاد کرد. امام صریحاً در وصیتنامه و بیانات خود به نداى یا للمسلمین ملتهاى مظلوم اهمیت میدهد؛ دفاع صریح از حقوق مظلومین، دفاع صریح از حقوق ملت فلسطین و هر ملت مظلوم دیگر. این روش امام است؛ این خط امام است؛ این شیوه‏ى امام و این توصیه و وصیت امام است. خوشبختانه این روش را ملت ایران و مسئولین کشور دنبال کردند و سى سال است که در هر میدانى که شما ملت ایران با استکبار آمریکا مواجه شدید، شما پیروز شدید و دشمن شما مغلوب و دچار باخت شد.

البته دشمن آرام نمیماند؛ دشمن به تلاش روانى خود و تلاش سیاسى خود ادامه میدهد. دشمن تهمت میزند. امروز در دنیا، دیگر تهمتهاى آمریکائیها و صهیونیستها به ملت ایران و به جمهورى اسلامى خریدارى ندارد. تهمتِ نقض حقوق بشر، آن هم از ناحیه‏ى کسانى که شدیدترین نقض حقوق بشر را کردند و در ترور مظلومان و در تجاوز به ملتها پست‏ترین مقام را دارند و نمره‏ى آنها سیاه‏ترین نمره‏هاست. اینها ملت ایران و نظام جمهورى اسلامى ایران را متهم میکنند به نقض حقوق بشر! این اهمیتى ندارد. یا درباره‏ى مسئله‏ى هسته‏اى، ملت ایران بارها اعلام کرده است که ما دنبال سلاح هسته‏اى نیستیم؛ این را همه میدانند؛ منطق هم همین را تأیید میکند. امروز امریکائیها وقتى میخواهند درباره‏ى مسئله‏ى هسته‏اى ایران حرف بزنند و موضعگیرى کنند، چون نمیتوانند صریحاً حق ملت را نادیده بگیرند و اعلام کنند که با حق یک ملت مخالفند، براى توجیه حرف خودشان در افکار عمومى دنیا، ایران را متهم میکنند که به دنبال تسلیحات هسته‏اى است. خودشان هم میدانند که دروغ میگویند؛ خودشان هم میدانند که این حرف دروغ است. امروز هیچ ملت عاقلى، هیچ مسئولین عاقلى، به دنبال تسلیحات هسته‏اى نمیروند. و ملت ایران هم از لحاظ مبناى اسلامى و فکرى با اینجور تسلیحات مخالف است، هم از لحاظ تدبیر و عقلانیت مخالف است. تسلیحات هسته‏اى جز هزینه‏ى ایجاد و هزینه‏ى نگهدارى هیچ فایده‏اى ندارد. تسلیحات هسته‏اى براى یک ملت قدرت نمى‏آورد؛ چون قابل اجرا و قابل استفاده نیست. آن کسانى که امروز بمب هسته‏اى دارند، خودشان خوب میدانند که اگر دست از پا خطا کنند و این سلاح هسته‏اى را به کار بیندازند، آنچنان دامن خودشان را خواهد گرفت - همچنانى که یک روز تروریستها را تقویت کردند، دامن خودشان را گرفت - که دیرى نخواهد گذشت که تروریستهاى دنیا به سلاح هسته‏اى دست پیدا کنند و امنیت را از همه‏ى مستکبران عالم و از همه‏ى ملتها بگیرند. میدانند که سلاح هسته‏اى کاربرد ندارد. این را خوب میفهمند؛ اما درعین‏حال ملت ایران را متهم میکنند. نه؛ ملت ایران به دنبال سلاح هسته‏اى نیست؛ به دنبال استفاده‏ى صلح‏آمیز از انرژى هسته‏اى است در مسائل زندگى؛ و این راه را دنبال خواهد کرد و به کورى چشم دشمنان با قدرت تمام به این خواهد رسید.

یاد امام، یادآور عزت ملت ایران و بیدارى ملت ایران است؛ یادآور اسوه شدن و قدوه شدنِ ملت ایران براى همه‏ى امت اسلامى و ملتهاى مستضعف است. یاد امام نیرو بخش است؛ امیدبخش است. این یاد را باید زنده نگه داشت و راه امام و خط امام و انگشت اشاره‏ى امام و نشانه‏هائى را که امام براى پیمودنِ این راه قرار داده است، باید قدر دانست؛ از همه بیشتر جوانها و مسئولین کشور باید به مسئله‏ى توصیه‏هاى امام و وصیتنامه‏ى امام به چشم یک دستورالعمل نگاه کنند.

امروز قواى ثلاثه و مسئولان گوناگون کشور - اعم از نظامى و غیر نظامى و سیاسى و اجتماعى و خدماتى - باید دستورالعمل کار خود را همین وصیتنامه‏ى امام و راهنمائیهاى امام قرار بدهند. عزت ملت ایران، امنیت پایدار ملت ایران، رشد و توسعه‏ى مادى ملت ایران، اعتلاى معنوى و اخلاقى ملت ایران، در گرو عمل کردن به این توصیه‏هاست.

پروردگارا! تو را به ارواح طیبه‏ى شهیدان و ارواح طیبه‏ى امامان بزرگوار سوگند میدهیم ملت ایران را در پیمودن این راه موفق بدار؛ روزبه‏روز عزت ملت ایران را بیشتر کن. پروردگارا! از این اجتماع و از دلهاى ملت ایران و از دل و زبان ما هدایاى معنوى براى روح مطهر امام بزرگوار ما ببر؛ رحمت و مغفرت و فضل خود را بر روح مبارک امام نثار بفرما. پروردگارا! شهیدان که پیشروان این راهند، با اولیائت محشور بگردان. پروردگارا! همه‏ى خدمتگزاران، همه‏ى ایثارگران، همه‏ى تلاشگران این راه حق و حقیقت را مشمول لطف و رحمت و هدایت و دستگیرى خود قرار بده. پروردگارا! قلب مقدس امام زمان را از ما راضى و خشنود کن؛ ما را به معناى حقیقى کلمه سرباز آن بزرگوار قرار بده.


- کلمات کلیدی:

- گردآورنده: حسین شهیدی - دوشنبه 87/3/20 - ساعت 11:29 عصر  

نظرات دیگران()


لیست کل مطالب(غیر از بایگانی شده ها)
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب
لبیک یا خامنه ای
نماز جمعه وحدت بخش پس از نا آرامی ها
گفتمان امام خمینی(ره)-1-
گفتمان امام خمینی(ره)-2-
گفتمان امام خمینی(ره)-3-
گفتمان امام خمینی (ره)-4-
[عناوین آرشیوشده]